Derfor er Budskaber Stærkere i Sange

Vi har alle sammen nogle budskaber, som vi inderst gerne vil ud med. Det er tanker og idéer om verden, som vi føler andre ville kunne have gavn af at have. Eller som vi ville have gavn af, at andre forstod og accepterede. For nogle mennesker er det deres job at kommunikere disse budskaber ud til andre på en overbevisende og effektiv måde. Det kan være chefen i en virksomhed, der skal præsentere hans og virksomhedens vision for de ansatte, så de har lyst og mod til at følge ham. Det kan være sælgeren, der skal overbevise kunden om, at et køb er det rigtige valg. Eller advokaten der skal overbevise dommeren om, at hans klient er uskyldig. I alle disse tilfælde er der et indre budskab, som gerne skal kommunikere ud så godt som muligt. Ikke bare skal det være logisk og sammenhængende: det skal også være appetitligt og forståeligt. Det er ikke altid lige nemt, og derfor arbejder mange på, at blive bedre til at kommunikere deres budskaber ud på en stærk måde.

Der er mange tilgange til problemet, men jeg er nået frem til en teknik, som er så simpel som den er effektiv. Jeg fandt frem til denne teknik, da det gik op for mig, hvor gode sange er til at overbevise os om ting. Der er en grund til at musik bliver brugt i alt fra politiske kampagner til reklamer og propaganda. Musik har en særlig måde at snige sig forbi vores filtre og ind i vores underbevidsthed, hvor de accepteres.

Men det er ikke bare musikken. Det at skrive en sang kræver nemlig, at man virkeligt bearbejder sig budskab. Ingen gider høre komplekse tal eller matematisk bevisførelse i en sang. Det vi har lyst til at lytte til er farverigt og spændende. Metaforer og historier; billeder og spænding.

Det kan gøres med ethvert emne: selv leasing af varebiler. Forestil dig en sang om den glade kører af en varebil, der er fri for bekymringer, fordi bilen er leaset. Beskriv denne chauffør i detaljer på en måde, der får din målgruppe til at identificere sig med ham. Beskriv alle følelserne i detaljer, og forsøg at lade dit publikum mærke hvad du har at sige. Og find så en metafor der gør leasing til et håndgribeligt emne.

Så skriv en sang! Ikke fordi du skal optage den, og spille den overfor de mennesker, du ønsker at kommunikere til budskab til. Men fordi det vil tvinge dig til, at pakke dit budskab ind på en måde, der er ufatteligt effektiv. Når først du har skrevet sangen, så kan du begynde at omskrive den til en tale eller lignende. Som sælger kan det godt betale sig at have den slags ”lyrik” liggende i en notesbog du har med dig rundt.